OmaPlus-tjänsten
Med Omaplus-tjänsten kan du snabbt kontakta läkare eller hälsovårdare på distans.
Chatt med hälsovårdare och läkare

Via chatten får du handledning och råd i frågor som gäller hälsan, exempelvis vid plötsligt insjuknande eller i lindriga sjukdomsfall.
Öppen mån-fre kl. 8–13.
Vi besvarar meddelanden så fort som möjligt, svarstiden i chatten med hälsovårdare och läkare är ungefär en timme.
Utöver meddelanden kan du vid behov skicka foton eller videoklipp för att underlätta hanteringen av ärendet. Chatten är inte lämplig för vård av allvarliga symtom, inte heller av symtom som förutsätter undersökning på mottagning.
Läkarchatt
Exempel på besvär som bra kan utredas i läkarchatten:
- Förkylningssymtom och feber
- Halsont
- Allergisymtom
- Utslag
- Urinvägsinfektioner
- Ögoninflammation
- Nagelbandsinfektion
- Lindriga olycksfall
- Remisser (laboratoriet, andra sakkunniga)
- Förnyande av recept *
* Vi förnyar eller ordinerar inte via chatten smärtstillande eller lugnande läkemedel som verkar på det centrala nervsystemet (t.ex. sömnmedel, psykofarmaka eller starka smärtstillande läkemedel). Beakta även att exempelvis vid öroninflammation eller bihåleinflammation kan antibiotika inte ordineras via chatten. I dessa fall rekommenderar vi att du bokar en mottagningstid direkt till din vårdande läkare.
Chatt med hälsovårdare
Efter hälsovårdarens bedömning av vårdbehovet via chatten får du anvisningar för vård hemma. Hälsovårdaren kan också hänvisa dig till en sakkunnigs mottagning eller till läkarchatten om symtomen förutsätter bedömning av läkare.
Exempel på besvär som bra kan utredas via chatten med hälsovårdaren:
- Förkylningssymtom och feber
- Allergisymtom
- Utslag
- Magbesvär (t.ex. magsjuka, diarré)
- Vaccineringar
- Remiss till laboratoriet
- Tjänsten kan inte användas för förnyande av recept
Hur fungerar chatten med läkare och hälsovårdare?
- Du kan använda OmaPlus-tjänsten endera med smarttelefonens eller datorns webbläsare på adressen https://omaplus.movendosplatform.com/
- När du använder tjänsten första gången ska du logga in med dina nätbankskoder. Systemet ger anvisningar hur du skapar ett användarnamn. I fortsättningen kan du logga in i tjänsten med användarnamnet och lösenordet. Vi rekommenderar dock att du använder stark identifiering även i fortsättningen.
- När du har loggat in välj ”Påbörja en ny chatt”.
- Välj först om du är en privat- eller företagshälsovårdskund. Efter det här kan du välja om du vill chatta med läkare eller hälsovårdare.
- Konversationsfönstret öppnas. Skriv ditt meddelande. Du kan beskriva dina symtom och ge bakgrundsinformation. Om du vill kan du också lägga till foton och videoklipp för att underlätta hanteringen av ärendet. Vår sakkunniga ställer vid behov preciserande frågor, ger råd och vårdanvisningar samt hänvisar vid behov till fortsatt vård.
- Som avslutning på chatten loggar du ut via rutans övre högra hörn.
Videomottagning

Videomottagningen motsvarar redan mycket långt den traditionella mottagningen och är ett bra val då du har många saker du vill diskutera eller symtom som är allvarligare än akuta symtom och som du kanske har känt av redan länge.
På videomottagningen får du själv i egen takt berätta allt du har på hjärtat och ger våra sakkunniga tid att lyssna, ställa preciserande frågor och fundera på alternativa lösningar.
På videomottagningarna betjänas företagshälsovårdskunderna av såväl företagsläkare, hälsovårdare, företagsfysioterapeuter som företagspsykologer.
Privatkunder kan boka en videomottagningstid till en läkare eller hälsovårdare.
Hur fungerar videomottagningen?
- Boka tid! Du kan boka en tid till videomottagningen endera via vår tidsbokning på nätet eller genom att ringa vårt tidsbokningsnummer 06 828 7361 (mån-tors kl. 8–14 och fre 8–13).
- När det är dags för mottagningen:
– Reservera tillräckligt med tid för förberedelserna, testa bild och ljud!
– Logga in i OmaPlus-tjänsten
– När du använder tjänsten första gången ska du logga in med dina nätbankskoder. Systemet ger anvisningar hur du skapar ett användarnamn. I fortsättningen kan du logga in i tjänsten med användarnamnet och lösenordet. Vi rekommenderar dock att du använder stark identifiering även i fortsättningen.
– Välj ”Videomottagning”.
– När du har säkerställt att ljudet och bilden fungerar kan du trycka på ”Yhdistä videopuheluun” och vänta att vår sakkunniga svarar.
Företagshälsovårdens kommunikationstjänst
Bara för företagshälsovårdskunder: skicka ett icke-brådskande meddelande till den ansvariga hälsovårdaren!

I icke-brådskande ärenden kan du kommunicera med din ansvariga hälsovårdare om exempelvis
- Vaccineringar
- Ärenden som gäller hälsoundersökningar
- Ärenden som gäller arbetsförmåga
- Ärenden som gäller arbetshälsa eller att orka i arbetet
Utöver meddelanden kan du vid behov också skicka bilder och videoklipp för att underlätta hanteringen av ärendet. Din företagshälsovårdare svarar på vardagar inom två dygn och konsulterar vid behov också andra i teamet.
OmaPlus finns också som mobilapp i appbutiken i din telefon!
Med Omaplus-tjänsten kan du snabbt kontakta läkare eller hälsovårdare. Sköt dina ärenden på distans utan väntetid eller tidsbokning. Applikationen tas i bruk med de egna nätbankskoderna. Samtidigt skapar du en PIN-kod eller aktiverar avläsningen av fingeravtryck för senare bruk.
Ladda ner Työplus OmaPlus-appen i AppStore eller Google Play-butiken.
Privatkunders prislista för OmaPlus-tjänsten hittar du här.
Företagshälsovårdskundernas OmaPlus-besök debiteras direkt av arbetsgivaren enligt gällande prislista.
Teknik som stöds
Windows och Apple Mac datorer samt Android smarta enheter:
Webbläsare: Chrome (rekommenderas), Firefox eller Edge
Apple mobila enheter:
Webbläsare: Safari