Vad innebär en oegentlighet?
Oegentligheter eller oetiskt beteende kan vara resultatet av försummelser eller inkompetens. Det kan innefatta avsiktliga eller till och med olagliga handlingar eller försummelser. Misstanke om försummelse kan vara riktat mot anställda på Työplus, arbetsgemenskapen eller gällande tillhandahållandet av Työplus tjänster, upphandling eller kontrakt. Det kan också gälla brister i integritetsskyddet och hantering av personuppgifter samt nätverkssäkerhet och informationssystem.
Obs! Kundfeedback är inte en del av kanalen för whistle blowing. Du kan skicka kundfeedback genom att fylla i formuläret här.
Hur gör man en anmälan?
Anmälan kan göras anonymt via länken nedan eller så kan anmälaren välja att lämna sina kontaktuppgifter i samband med anmälan. Ju mer detaljerad anmälan är, desto bättre blir utredningen av misstänkta oegentligheter. När rapporten har skickats in visas ärendets inloggningsuppgifter på skärmen. Dessa inloggningsuppgifter visas bara en gång. Ta dem till vara. Du kan följa behandlingen av din anmälan och diskutera ärendet med arbetsgruppen genom att identifiera dig med dina inloggningsuppgifter. Observera att om du förlorar dina inloggningsuppgifter kan vi av säkerhetsskäl inte ge dem till dig igen och du måste göra en ny anmälan.
Hur hanteras anmälan?
Anmälningarna behandlas av ett expertteam från Työplus. Teamet tar emot de anmälningar som inkommer via anmälningskanalen och vidtar nödvändiga uppföljningsåtgärder med anledning av anmälan. Du kan bli tillfrågad om ytterligare frågor under processen. Kom ihåg att besöka uppföljningssidan när ärendet framskrider. Misstankar om oegentligheter kan utredas gemensamt med myndigheterna eller hänvisas till polisen.
Expertgruppen kan besluta att inte handlägga anmälan ifall
- anmälan innehåller ärenden som inte ska behandlas i kanalen för whistle blowing
- anmälan inte gjorts med uppriktighet eller gjorts med avsikt att orsaka skada
- anmälan inte innehåller tillräckligt med information för att ärendet ska kunna handläggas och anmälaren inte tillhandahåller nödvändig tilläggsinformation
- ärendet har lösts tidigare
- anmälan innehåller känslig eller personlig information.
Anmälaren meddelas senast tre månader efter det att anmälan mottagits angående utgången i ärendet och de åtgärder som vidtagits med anledning av anmälan.