Företagshälsovårdstjänster
Företagens framgång kräver en välmående arbetstagare och arbetsledning. Vi vill stödja företaget och bygga vidare på denna framgång och främja välstånd och livskraft regionalt.
Företagshälsovårdens tjänster
OmaPlus
OmaPlus-tjänsten möjliggör snabb och smidig kontakt till vår vårdpersonal.
Vår OmaPlus-tjänst innefattar:
- chatt med företagshälsovårdsläkare och företagshälsovårdare
- videomottagning
- företagshälsovårdens meddelandetjänst
OmaOdum
Odums elektroniska undersökningar eTerveys och eTyöpaikka ger värdefull information om företagets välbefinnande och risker. Syftet är att effektivera förebyggande företagshälsovård och tidigt upptäcka problem med arbetsförmågan, samt att använda företagshälsovårdstjänsterna på ett kostnadseffektivt sätt.
eTyöpaikka- förfrågan genomförs till hela enhetens personal före arbetsplatsundersökningen, och ger värdefull information om företagets välbefinnande och risker.
Enkäten eTerveys är en del av hälsoundersökningen. Resultaten visar ditt nuvarande välbefinnande och eventuella hälsorisker. Du får också råd och vägledning om hur du kan följa upp och förbättra ditt eget välbefinnande. Enkäten eTerveys innehåller också Arbetshälsoinstitutets nattarbetsundersökning för skiftarbetare, som genomförs i enlighet med arbetsplatsens handlingsplan.
Som anställd kan du få tillgång till resultaten från din eTerveys-undersökning via OmaOdum-appen genom att logga in med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Dina uppgifter behandlas konfidentiellt av företagshälsovården på Työplus. Behandling och inskickning av svar sker i en säker miljö. Dina personliga uppgifter kommer aldrig att lämnas ut till din arbetsgivare.
Vanliga frågor om företagshälsovård
När kan jag använda företagshälsovårdens tjänster?
Tillgång till företagshälsovård kräver ett giltigt anställningsavtal. Arbetsgivaren har ingått ett avtal med företagshälsovården, som specificerar de tjänster som är tillgängliga för anställda. De lagstadgade företagshälsovårdstjänsterna är tillgängliga för alla. Företagshälsovårdsbaserad sjukvård som eventuellt erbjuds till anställda och omfattningen av den avtalas separat i kontraktet.
Är det arbetstid att gå till företagshälsovården?
Lagstadgad företagshälsovård, till exempel hälsokontroller och rådgivning, är alltid arbetstid. Det är upp till arbetsgivaren att avgöra ifall sjukvårdsbesök hör till arbetstiden. Kontakta din arbetsgivare om du är osäker.
Kan jag komma till Työplus utan tidsbokning?
Hur avbokar jag min tid?
Avbokningen bör ske minst 24 timmar före den bokade tiden.
Du kan avboka din tid i vår tidsbokning online under “Avboka en tid” eller genom att ringa vår tidsbokningstjänst. För sena avbokningar eller tider som inte avbokats debiteras det fulla priset för det bokade mötet.
Hur förnyar jag mitt recept?
Det bästa sättet att förnya ditt recept är via tjänsten MittKanta. Begäran om receptförnyelse behandlas inom 1–8 dagar. Om du anger ditt telefonnummer när du begär en förnyelse får du ett textmeddelande som informerar dig när ditt recept har förnyats.
Ifall det inte lyckas att förnya receptet via MittKanta-tjänsten, ta kontakt till tidsbokningen 06 828 7361.
Kan man ta blodprov vid Työplus?
Blodprover tas vid Työplus Karleby på Mariegatan. Tid till blodprovstagning bokas via tidsbokning på nätet. Du kan också boka tid för blodprovstagning vid NordLab i Mellersta Österbottens välfärdsområde och vid Fimlab i Österbottens välfärdsområde. För blodprovstagning behövs alltid en remiss från en läkare eller hälsovårdare.
Kan jag använda Työplus tjänster även om min företagshälsovård inte sköts där?
Du kan använda våra tjänster och betala själv. Våra tjänster för privatkunder och prislistan hittar du på vår webbsida.
Kan jag fortsätta använda tjänsterna efter pensionering?
Du kan också använda våra tjänster efter pensioneringen som en självbetalande privatkund. Våra tjänster för privatkunder och prislistan hittar du på vår webbplats.
Vad ska jag göra ifall det sker en arbetsrelaterad olycka?
Vid allvarliga och livshotande olyckor ska du vända dig direkt till akutmottagningen i ditt område. Vid mindre olyckor på arbetet som inte kräver omedelbart läkarutlåtande, ring din egen företagshälsovårdare eller telefonrådgivningen för att bedöma vårdbehovet.
En arbetsrelaterad olycka är ett olycksfall som inträffar antingen i arbetet eller under arbetsrelaterade omständigheter, såsom på arbetsplatsen, i arbetsplatsens lokaler, på väg från hemmet till arbetet eller vice versa, eller när arbetstagaren är i arbetsgivarens tjänst.
Arbetsgivaren ska anmäla olycksfall som täcks av försäkring till försäkringsbolaget. Anmälan ska göras så snart som möjligt efter olycksfallet. En korrekt anmälan säkerställer snabb ersättning. Vid behov hålls en arbetshälsoförhandling efter olyckan för att planera återgång till arbetet.
Tidsbokning till företagshälsovården
Närmare anvisningar om hur du bokar tid hittar du högst upp på sidan under respektive företagshälsovårdstjänst.
Här hittar du mer information om hur du bokar och avbokar din tid: