OmaPlus

Vår OmaPlus-tjänst erbjuder snabb distanskontakt till en företagshälsovårdsläkare eller företagshälsovårdare. Du kan logga in via en webbläsare eller OmaPlus-appen.

omaplus

OmaPlus-tjänster

  • hälsovårdarens chatt är öppen mån.–fre. kl. 8–13, läkarens chatt är öppen mån.–fre. mellan 8–20, lör.-sön. 10–16. Hör med din arbetsgivare om lör-sön chattjänsten ingår i företagets avtal om företagshälsovård!
  • videomottagning enligt tidsbokning
  • icke brådskande meddelanden till din egen företagshälsovårdare (endast för företagshälsovårdskunder).

Chatt och videomottagning

Chatt till läkare eller hälsovårdare

Via chatten kan du få vägledning och råd i hälsorelaterade frågor, till exempel plötsliga och milda sjukdomsfall. I chatten kan du  prata med en läkare inom några minuter utan tidsbokning. Vår tjänst är avsedd för företagshälsovårdskunder vars företagshälsovårdsavtal omfattar läkartjänster.

Förutom meddelanden kan du också skicka bilder eller videoklipp i chatten för att förtydliga ditt ärende. Chatten är inte lämplig för behandling av allvarliga besvär eller besvär som kräver en undersökning på mottagningen.

Meddelanden besvaras så snabbt som möjligt, ungefär inom timme.

Chatit ja videovastaanotto

Exempel på ärenden som kan behandlas i hälsovårdarens chatt:

  • influensasymtom och feber
  • allergisymtom
  • utslag
  • buksymtom (till exempel magsjuka, diarré)
  • vaccinationer
  • laboratorieremisser.

Tjänsten är inte lämplig för receptförnyelse.

Exempel på ärenden som kan diskuteras i läkarens chatt:

  • influensasymtom och feber
  • halsont
  • allergisymtom
  • utslag
  • urinvägsinfektioner
  • ögoninfektioner
  • nagelinfektioner
  • milda olycksfall
  • remisser (till laboratorium, specialister)
  • receptförnyelse. *

* Vi förnyar eller skriver inte ut smärtstillande medel eller lugnande medel som påverkar det centrala nervsystemet (till exempel sömnmedel, psykiatriska läkemedel eller starka smärtstillande medel) via chatten. Observera också att antibiotika för till exempel öroninflammation eller bihåleinflammation inte kan skrivas ut via chatten. I dessa fall rekommenderar vi att du bokar en tid direkt med din läkare.

Videomottagning

Videomottagningen är mycket likt en fysisk mottagning. Det är ett bra alternativ för att förenkla vardagen.

Under en videokonsultation kan du lugnt berätta vad du funderar över. Vår expert lyssnar, ställer förtydligande frågor och gör en avvägning av olika behandlingsalternativ.

Privatkunder kan boka en tid för videokonsultation med en läkare och hälsovårdare.

Företagshälsovårdskunder kan betjänas av företagsläkare, företagshälsovårdare, företagsfysioterapeuter och företagspsykologer via videokonsultationer.

Videovastaanotto

Företagshälsovårdens meddelandetjänst

Endast för företagshälsovårdens kunder: skicka ett icke brådskande meddelande till din företagshälsovårdare!

För icke brådskande ärenden kan du till exempel kommunicera med din egen företagshälsovårdare eller företagsfysioterapeut kring frågor gällande till exempel:

  • vaccination
  • hälsoundersökningar
  • arbetsförmåga
  • ork i arbetet och välbefinnande på arbetsplatsen.

Vid behov kan du även använda appen för att skicka bilder eller videofilmer för att underlätta ditt ärende. Din företagshälsovårdare svarar på dina meddelanden inom två vardagar och konsulterar vid behov andra medlemmar i företagshälsovårdsteamet.

OmaPlus mobilapp

Ladda ner OmaPlus-appen från din appbutik i telefonen! 

OmaPlus-tjänsten ger snabb distanskontakt till en företagshälsovårdsläkare eller företagshälsovårdare. Du loggar in i appen med hjälp av dina inloggningsuppgifter till internetbanken. Samtidigt kan du ange en PIN-kod eller aktivera fingeravtrycksidentifiering för senare användning.

Ladda ner OmaPlus-appen från AppStore (iOS) eller Google Play Store (Android):

© 2024 Työplus Yhtiöt Oy Web design: Wikström Media